صفحات

۳/۰۵/۱۳۸۸

اعتقاد به جن در قبل و بعد از اسلام

عقیده به وجود آمدن موجودات غیر دیدنی از زمانهای بسیار پیش که به دوره های عصر حجر جدید می رسد بین افراد بشر متداول بوده است. این اعتقاد در سراسر پهنه خاور میانه و دریای سرخ بسر می برند به شدت رواج داشته است. تازیهای پیش از اسلام نیز به وجود جن روح و دیو اعتقادی راسخ داشتند و جن ها را موجوداتی نیم زمینی و نیم آسمانی می دانستند و باور داشتند که جن ها با خدایان موهوم ارتباط داشته و از اسرار دنیای بالا آگاهی داشتند. تازیهای دوره جاهلیت به گفته قرآن حتی جن ها را نیز پرستش می کردند. زیرا آیه41سبا می گوید فرشتگان زبان به تسبیح الله گشوده و گویند بارالها تو از هر شرک و نقصی پاک و منزهی تو الله و یاور مایی نه انها که جن ها را می پرستند و بیشترشان به انها گرویده بودند.
محمد وجود موجوداتی نامرئی یاد شده را که امروز حتی از افسانه ها نیز حذف شده است در قرآن تثبیت و از قول الله آیات و احکام زیادی برای جن و روح مقرر نمود و ضمن کوشش در اثبات وجود جن حتی یکی از سوره های قرآن را زیر عنوان جن نامگذاری کرد. قرآن روی هم رفته در چهل آیه از جن سخن رانده است. الله در آیه15رحمان می گوید جنها از شعله بی دود و در آیه27حجر می گوید جنها را از آتش گدازنده آفریدیم. آیه179اعراف می گوید و به راستی برای بسیاری از جنها و افراد بشر آتش دوزخ را ویژگی دادیم. آیه های1و2جن می گوید و زمانی گروهی از جنها آوای قرآن را شنیداند و در شگفت شدند و به آن ایمان آوردند.
سوره14جن می گوید و از ما جنها نیز بعضی مسلمانان و برخی کافر و ستمکارند و انهایی که اسلام آوردند براستی به راه رشد و صواب شتافتند. در آیه9جن نماینده جنها می گوید و ما برای شنیدن سخنان آسمانی در کمین می نشستیم ولی اکنون کسی که به این کار مبادرت کند با تیر شهاب روبرو خواهد شد. در همین جهت الله در آیه5الملک می گوید ما آسمان دنیا را به چراغهایی زینت ادیم و با تیرهای شهاب آن شیاطین را راندیم و برایشان عذاب آتش را آماده ساختیم.
اینهمه آیه هایی که در قرآن درباره جنها گفته شده است این باور را برای مسلمانان بوجود آورده که محمد پیامبری است که برای جن و بشر هر دو به پیامبری گزینش یافته است. در احادیث معتبر اسلامی نیز مانند جامع الصحاح نوشته ابی الحسین مسلم بن الحجاج و همچنین صحیح البخاری از جنها بسیار سخن رفته است.
یکی دیگر از موجودات خیالی و غیر دیدنی که قرآن وجود آنرا تاکید کرده روح است. در کتاب قرآن آیه های بسیاری درباره روح دیده می شود که از جمله :85اسراء38نبا4معارج2نحل است.
هرگاه بخواهیم هوش و درایت انسانی خود را در راستای ذهنیت نویسنده قرآن و تفسیر نویسان مذهبی که گروهی باور دارند جن روح است و برخی معتقدند که جن جسم است قرار دهیم و برای کشف و شناسایی وجود جن و ارواح به بحث بپردازیم چون جنها و ارواح دیدنی نیستند بویژه در مورد جنها این پرسش بوجود می آید که اگر چه جنها از آتش آفریده شده است با این وجود دست کم به دو دلیل دارای جسم هستند. یکی از این دو دلیل مفهوم آیه17سوره نمل است. مفهوم این آیه تردیدی باقی نمی گذارد که جن داراری جسم است زیرا سپاهیان سلیمان پیامبر افسانه ای نمی تواند بدون جسم در رکاب او خدمتگذاری کرده باشد. مدلول آیه119هود نیز همین دلیل را به ثبوت می رساند. زیرا اگر جن روح باشد چگونه الله می تواند دوزخ را از جنها پر کند و انها را به آتش بسوزاند. بنابراین جن بدون تردید برپایه گفته قرآن دارای جسم است که الله آنرا به آتش دوزخ می سوزاند.
این نکته بحث مهمتری را پیش می اورد و آن اینست که اگر جن وجودش از آتش ساخته و آفریده شده است چگونه به آتش سوخته می شود؟ آیا منطقی است که آتش با آتش سوخته شود؟ از این رو جن باید دارای وجودی بجز اتش باشد تا به اتش دوزخ سوخته و عذاب شود. حال اگر وجود جن آتش نباشد روح هم نباشد پس این موجود مرموز که تا کنون هیچ انسانی خردورزی نشانه ای از آن ندیده است چه جانور شگفتی می تواند باشد؟
پاسخ این پرسش را تنها در خرد خرافی و شنیدنهای پیامبر الله باید جستجو کرد.

هیچ نظری موجود نیست: