صفحات

۳/۰۵/۱۳۸۸

مسیح وجود خارجی نداشته است

با آنکه کلیسای کاتولیک میان همه انجیلهای متعدد تنها چهار انجیل متی لوقا مرقس و یوحنا را به رسمیت شناخته است میان این انجیلها نیز نه تنها هماهنگی کامل وجود ندارد بلکه حتی ضدونقیص ها و خلاف گویی های چنان آشکاری و جود دارد که غالبا اعتبار همه آنها را در برابر علامت سوال قرار می دهد.
به گفته گ.ونیکس از مطالب انجیلها تا کنون هشتاد هزار برداشت و تفسیر مختلف به ما رسیده است. آیا کسی هست که با اطمینان به ما بگوید کدامیک از اینها را باید وحی خداوند دانست و کدامیک را نظریات انسانیان بدانیم؟
معروفترین این تناقضات که غالبا بدان اشاره می شود شجره نامه عیسی در دو انجیل متی و لوقا است که در اولی نسبت عیسی با ۲۸واسطه به داوود پیغمبر می رسد و در صورتی که این نسبت نامه در انجیل دوم ۵۵ واسطه یعنی سیزده واسطه بیشتر را میان عیسی و ابراهیم شامل می شود . از آن مهمتر هویت این واسطه ها بکلی با یکدیگر تفاوت دارند در انجیل متی عیسی پسر یوسف/پسر یعقوب/پسرمتان/پسرایلعازار/پسر ایلیهو و...... معرفی شده اند و در انجیل لوقا همین عیسی پسر یوسف/پسر هالی/پیر بن متات/ پسر لاوی/ پسر ملکی/ پسر نیا و...... گفته شده است. بطوریکه می توان تصور کرد که اصولا از دو عیسی مختلف سخن در میان است.
از طرف دیگر در این دو شجره نامه عیسی از راه یوسف شوهر مریم از داوود و ابراهیم نسبت می برد در صورتی که خود انجیل متی مدعی است که مریم در هنگام باردار شدن باکره بوده است و رابطه زناشویی با شوهرش نداشته است.
در سه انجیل متی و مرقس و لوقا دوران فعالیت مذهبی عیسی به تفاوت از چند ماه تا یکسال تعیین شده در صورتی که در انجیل یوحنا این مدت بیش از سه سال به حساب آمده است به نوشته انجیل عیسی سه بار به اورشلیم آمده است و جمعا هفت بار معجزه کرده است در صورتی که به روایت سه انجیل دیگر وی تنها یکبار به اورشلیم سفر کرده است و در این مدت بیش بیست بار معجزه داشته است. در انجیل لوقا تصریح شده است که عیسی ۲ روز پس از مرگ به آسمان رفت و در جای دیگر تورات بخش کتاب اعمال رسولان صعود آنرا پس از چهل روز تعیین کرده است و در دو انجیل دیگر متی و یوحنا اصولا ذکری از صعود عیسی به میان نیامده است در مورد ظهور عیسی به حواریون خود پس از مرگ انجیل متی این محل را جلیله می داند و در انجیل لوقا یهودا و انجیل یوحنا طبریه می گویند.
به مسیح بودن عیسی که سنگ زیر بنای آیین مسیحیت است تنها در یکی از انجیل های چهار گانه اشاره شده است سه انجیل دیگر هیچ کدام چنین سخنی از جانب عیسی منتقل نمی کنند به اصل بنیادی دیگر آیین مسیحیت که عیسی پسر خداست نه از جانب خود عیسی در انجیل ها اشاره شده و نه از جانب حواریون او. بلکه طبق یک روایت مجعول این عنوان پس از مرگ او شخصی گفته است حقا که او پسر خدا بود.
از بزرگترین معجزه عیسی یعنی زنده کردن مرده(زنده شدن ایلعازار بدست عیسی در چهار روز پس از مرگ او.) تنها در یک انجیل سخن رفته و در سه انجیل دیگر اصولا چنین معجزه ای مطرح نشده است.
مسئله تثلیث مسیحی یعنی ترکیب پدر پسر(خدا و عیسی)و روح القدس به نوبه خود در هیچ کدام از انجیلها مطرح نشده است. پس از مرگ عیسی شاگردان او کوشیدند تا سخنان او را به دیگران ابلاغ کنند ولی در مراحل نخست موفقیت چندانی به دست نیاوردند بخاطر این بود که پائولوس خاخام یهودی با قدرت تخیل فراوان خود و با احاطه ای که به فلسفه یونانی و مذاهب خاور زمینی داشت پا به میان گذاشت وبنام مسیح مذهبی را ساخت وشکل داد که اگر خود مسیح زنده بود هیچ از آن سردر نمی آورد این مذهب بیشتر منعکس کننده ضوابط توراتی بود تا اندیشه های انقلابی خود مسیح.
واقعیت شایان به تذکر این است که پائولوس نیز درصدد نبود از مسیح یک خدا بسازد این اسطوره ای بود که در قرن دوم مسیحی ساخته شده بود و به تدریج در جوامع عیسوی رواج یافت البته همه آنچه گفته شد فرع براین فرض است که اصالت تاریخی خود عیسی محرز باشد درصورتی که بسیاری از پژوهشگران معتبر و سرشناسی که درباره عیسی ومسیحیت بررسی گسترده ای انجام داده اند براین باورند که اصولاْ در وجود خارجی شخصی به نام عیسی جای تردید است همچنان که نوح وابراهیم و یعقوب و یوسف به اعتمال بسیار همه شخصیت های اسطوره ای (خیالی ) بیش نیستند که از جانب کاهنان نویسنده تورات با هدفهایی معین ساخته و پرداخته شده اند عیسی نیز شخصیت اسطوره ای دیگری است که با هدف بنیان گذاری آئین انقلابی مسیحیت در برابر آئین قشری یهود ابداع شده است و هیچ مدرک تاریخی یا باستان شناسی که حاکی از وجود واقعی چنین کسی باشد وجود ندارد .
درصورتی که دوران وی دورانی است که امپراتور رم از آرشیوه هایی منظم و از وقایع نویسی دقیق برخوردار بوده است که درصورت وجود چنین اشخاصی می بایستی در آن ها منعکس باشد.
چرا خدا بدون تحقیقات تاریخی نام مسیحی را که اصلاْ وجود نداشت و فقط اسطوره وافسانه ای بیش نیست را در قرآن ذکر کرد و تائید کرده ما به عیسی کتاب دادیم واز روح خود در او دمیده شده است.

هیچ نظری موجود نیست: