صفحات

۳/۰۵/۱۳۸۸

نحوه نماز خواندن قبل و بعد از اسلام

نماز به کیفیتی که امروز در اسلام مرسوم است در دوره جاهلیت نیز بین تازیها معمول بوده است. ولی چگونهگی شرایط و تشریفات و آداب آن از بین آیین زرتشتی ها اقتباس شده است. زرتشتی ها در هر شبانه روز پنج نوبت نماز برگزار می کنند که عبارتند از پیش از طلوع آفتاب ظهر عصر پس از غروب آفتاب و عشاء. شیعیان همان هفده رکعت نماز را در سه نوبت برگزار می کنند. بدین ترتیب که نمازهای ظهر و عصر را با هم و نمازهای مغرب و عشاء را به یکدیگر پیوند می دهند. بزرگترین دلیل رسم برگزاری نماز در دوره جاهلیت مدلول آیه 35سوره انفال است که می گوید:نماز انها در خانه کعبه جز صفیر و بهم زدن دستها چیز دیگری نیست. پس بچشید طعم عذاب را برای کیفر اینکه به الله کافر شدید.
محمد در ابتدا فکر می کرد که یهودیان نسبت به او نیک اندیشی خواهند داشت و به پذیرش اسلام تن خواهند داد ولی در حدود یکسال و نیم پس از مهاجرت از مکه به مدینه به این نتیجه رسید که یهودیان با او سر ناسازگاری ندارند و حتی به گونه پنهانی با قریشیان بر ضد او هم پیمان شده اند. از این رو محمد روش خود را نسبت به یهودیان تغییر داد و از جمله در حالیکه هنگامی که در مکه اقامت داشت قبله مسلمانان را از بیت المقدس تعیین کرده بود و مسلمانان رو به بیت المقدس نماز می گزاردند ولی پس از در حدود مدت شانزده ماه از زمان مهاجرت به مدینه قبله مسلمانان را از بیت المقدس به مکه(مسجد الحرام) تغییر داد و آیات 140 به بعد سوره بقره را در این جهت بوجود آورد. یکی از نکته های جالب توجه درباره نماز ناهمگونی احکام آیه 219بقره،آیه91مائده،آیه43نساءمی باشد. بدین شرح که مدلول آیه219بقره حاکی است که اگر چه خمر برای مردم سودهایی دارد ولی گناه است و گناه آشامیدن شراب بیش از سودهای آنست. حکم آیه 91مائده می گوید شیطان می کوشد تا بوسیله شراب مومنان را از ذکر الله و نماز بازدارد. و متن آیه 43نساءمی گوید ای کسانی که ایمان آورده اید در حال مستی به نماز نزدیک نشوید و صبر کنید تا بدانید چه می گویید.
ناهمگونی آشکار بین احکام آیه93مائده و آیه43نساء آنست که اگر شیطان می کوشد تا برپایه مدلول آیه93مائده در رگ و ریشه های مغز انسان نفوذ کند او را وادار به آشامیدن شراب کند و بدینوسیله وی را از ذکر الله و نماز باز دارد پس چگونه است که بر اساس حکم آیه43نساء در حالیکه شیطان انسان را بوسیله شراب از خواندن نماز باز می دارد با این وجود انسانی که با افسون شیطان و زیر تاثیر مشروبات الکلی از نماز خواندن بازداشته شده به نماز می ایستد؟ بدیهی است که درباره متن آیه43 ناهمگونی و تضاد دیگری نیز وجود دارد. بدین شرح که آیه یاد شده ادامه می دهد: در حال جنابت نیز به نماز نزدیک نشوید مگر آنکه در عبور از راه باشید) اشکالی که در متن آیه بالا پیش می آید آنست که اگر انسان ناپاک(جنب) نباید نماز بگزارد و علت منع ان او را ذکر الله ناپاک بودن اوست،پس آیا عامل مکان چه تفاوتی می تواند در امر ناپاکی او بوجود آورد.اگر فرنود این حکم ناپاکی شخص بوده و بدین سبب او نباید در این حالت به ذکر الله بپردازد آیا مکانهای مختلف سبب تغییر حالت ناپاکی او می شود؟ فقها و علمای منجک باز اسلامی که همیشه با تمام نیرو کوشش دارند احکام و متون متضاد قرآن را با تفسیرهای بیهوده خود منطقی جلوه دهند از جمله نویسنده کتاب کشف الاسرار گفته است سبب نزول این آیه آن بوده است که درهای خانه های گروهی از مرد در مسجد باز می شده و چون این افراد در راه خود ناچار از عبور از مسجد بودند بنابراین آیه بالا بدین سبب نازل شده که این افراد بتوانند در حال جنابت از مسجد عبور کنند.
می دانیم که تضادها و ناهمگونی های قرآن که در حدود دو سوم این کتاب را پر کرده است به آیه های بالا ویژگی ندارد و سرشت و بافت احکام و متون قرآن از تضاد ناهمگونی ضدونقیص گویی و کانایی تشکیل شده است. ولی شوربختانه مسلمانان چشم خرد را بروی نهاد بی مایه و غیر منطقی قرآن می بندند و عمری را در سراب خوش اندیشی با اعتماد به سنت های مذهبی که از راه وراثت در ژرفنای مغزشان کاشته شده تلف می سازند.

هیچ نظری موجود نیست: