صفحات

۱۱/۰۱/۱۳۸۸

شناسنامه الله اکبر

مهمترین شعاری که مسلمانان جهان در هنگام برگزاری نماز و آیین و عبادت بکار می برند، شعار و یا عبارت الله اکبر است. بدون تردید می توان گفت که هیچ شعار و یا عبارتی در دین اسلام بیش از الله اکبر بوسیله مسلمانان مورد استفاده قرار نمی گیرد. شعار الله اکبر بوسیله تمام مذاهب و مسالک دین اسلام بارها هر روز در هنگام اذان، نماز، دعا بر زبان رانده می شود.
محمد بن عبدالله پس از بستن عنوان پیامبری به خود اظهار داشت که الله خدای یکتای جهان او را به پیامبری برگزیده است ولی دلائل و شواهد بسیار معتبر و سنگ نبشته های باستانی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد الله نام بت بت پرستان منطقه عربستان پیش از ظهور محمد و اسلام بوده و اختراع و یا نوآوری محمد نمی تواند باشد.
از مذهب تازیهای پیش از ظهور محمد و اسلام اطلاعات بسیاری در دست نیست ولی مسلم است که پیش از ظهور اسلام تازیهای عربستان از مذاهبی که در کلده،کنعان و فنیقییه رایج بوده پیروی می کردند. مذاهب قدیمی ساکنان مناطق یاد شده عبارت بودند از خورشید و ستارگان و ماه پرستی، به همین دلیل تازیها از نام خورشید برای نامهای خود استفاده می کردند و از جمله نام فرزند مناف از بزرگان قریش عبدالشمس به معنی بنده خورشید بوده است. گذشته از آن تازیهای پشی از اسلام معتقد بودند درختان سنگها و کوهها دارای روح هستند و به پرستش انها می پرداختند.
تازیهای پیش از اسلام بویژه به ماه اعتقاد داشتند. تازیها ماه را خدای راستین جهانیان می پنداشتند و برای آن جنس مذکر قائل بودند. اعراب اعتقاد داشتند که ماه مذکر با خورشید مونث ازدواج کرده است و ستارگان بچه های آنها هستند. یکی از دلائل مهم ماه پرستی تازیان پیش از اسلام گفته خود قران است که در آیه77سوره انعام می نویسد(جون ماه را دیدند گفتند اینست خدای من) گذشته از آن الله در آیه32مدثر، 2شمس، آشکارا به ماه سوگند می خورد. صرف نظر از تازیها مردم ساکنان عربستان جنوبی همه ماه پرست بودند. سنگ نبشته های کشف شده نشان می دهد که نام خدای ماه سین و لقب او ال اله بوده است.
تازیهای پیش از اسلام بعدها نام ال اله را که لقب ماه بود به نام الله کوتاه کردند. تازیهای پیش از اسلام حتی نام الله را برای نام گذاری بروی فرزندان خود می گذاشتند برای مثال نام پدر محمد عبدالله به معنی بنده الله یا بنده ماه بوده است. این واقعیت تاریخی نشان می دهد که الله دست کم نمی تواند نام خدای یگانه محمد وانمود کرد بلکه نام بتی بوده که در کنار بیش از 320 بت دیگر در کعبه نگهداری می شده و مردم بت پرست عربستان آنرا پرستش می کردند و برای آن قربانی می دادند.
به همین دلیل است مه هلال ماه یکی از نشانه های برگزیده بوسیله دین اسلام می باشد و می توان آنرا در بالای گنبدها و مناره های مساجد اسلامی مشاهده نمود. دلیل دیگر درستی عقیده مبنی بر ماه پرستی تازیان پیش از اسلام و جانشین شدن الله پرستی به جای ماه پرستی وجود هلال ماه در پرچم های بسیاری از کشورهای مسلمان است. زیرا کشورهای ترکیه الجزایر موریتانی مالزی تونس و جزایر کومورو در پرچم رسمی خود شکل ماه را بکار برده اند. در پرجم رمی کشور مصر نیز پیش از استقلال و زمانی که جزء امپراطوری عثمانی بود از ماه بهره گرفته شده بود ولی هنگامی که مصر در سال1923 استقلال افت شکل پرچم خود را تغییر دادند. همچنین یکی دیگر از دلایل ماه پرستی تازیان پیش از اسلام آنست که ماههای هجری قمری با پدید آمدن هلال ماه در آسمان آغاز و پایان می یابد. واژه قمر معنی ماه را می دهد و بویژه مسلمانان روزه ماه رمضان را با دیدن هلال ماه در آسمان آغاز می کنند.
در زمان ظهور اسلام تازیهای عربستان خدایان زیادی را می پرستیدند که شکل پیشرفته روح پرستی و سنگ پرستی بود. قبایل و طوائف گوناگون عرب در این زمان در کنار خدایان ویژه خود که شمارش آنها به بیش 320 بت می رسید خدایی را نیز که معتقدند از سایر خدایان بزرگتر است مورد پرستش قرار می دادند و او را الله می نامیدند. هر یک از خدایان یاد شده دارای مجسمه ای بودند که در زمان ظهور محمد در خانه کعبه نگهداری می شدند.
گیب از دانشمندان شهیر امور خاورمیانه نوشته است دلیل اینکه محمد هرگز به تعریف و شرح الله در قران نپرداخته آنست که تازیها مدتها پیش از آنکه حتی وی زاییده شود با نام الله آشنا بودند.
دکتر آرتر جفری یکی از مشهورترین دانشمندان اسلام شناس در زمان حاضر و استاد کرسی بررسی های اسلامی و خاور میانه در دانشگاه کلمبیا می نویسد: نام الله به گونه ای که از خود قران نیز برمی آید پیش از ظهور اسلام در سرزمین عربستان بسیار معمول و شناخته شده بود. در واقع نام الله و شکل مونث آن یعنی اللات به کرات در میان نامهای مقدس سنگ نبشته های شمال آفریقا دیده می شود.
واژه الله از کلمات مرکب ال اله عربی گرفته شده است. ال حرف تعریف معین و اله واژه عربی خدا می باشد. الله یک واژه خارجی نیست که وارد زبان عرب شده باشد. این واژه حتی در زبان سریانی عبری و یونانی نیز دیده نمی شود. الله یک واژه حالص عربی است که در سرزمین عربستان برای مفهوم خدا به کار برده می شد.
دائره المعارف دین و اخلاقیات هسینگ می نویسد: ریشه واژه الله به دوره های پیش از ظهور اسلام بر می گردد.الله یک واژه عادی برای ذکر نام خدا نیست و مسلمانان برای ذکر نام خدا باید واژه به غیر از الله برای خود گزینش کنند. الله ئاژه ای است که تنها درباره خدای عجیب و غریب اعزاب بکار می رفته است.
در آغاز سده هفتم میلادی هنگامی که طایفه قریش و سایر تازیها در آستانه ترک زندگی چادر نشینی و ورود به زندگی شهرنشینی بودند و به تدریج مشکلات زندگی شهر نشینی را لمس می کردند محمد به ظهور پیوست و تازیها دین جدید او را به عنوان پیامی برای حل مشکلات ورود به شهر نشینی پذیرش کردند. پیامبران بزرگ اسراییلی ها نیز در هنگامی که اسراییلی ها در حال ترک زندگی چادر نشینی و ورود به زندگی شهر نشینی بودند ظهور کردند. بطور کلی می توان گفت که ادیان جهانی همه در فراگرد تجارتی شهرها ظهور کرده اند. یکی از ویژگیهای تبدیل زندگی چادر نشینی به شهرنشینی همیشه انتقال پاره ای قدرتهای انحصاری پادشاهان و فرمانروایان فئودال و اشرافی به بازرگانان بوده است. گذشته از آن هنگامی که افراد مردم پا به زندگی شهرنشینی می گذارند بیدرنگ فاصله طبقاتی بین ثروتمندان و تهیدستان آنها را به خود می آورد و به فکر بر طرف کردن بیدادگریهای اجتماعی می افتند. تاریخچه ادیان بزرگ جهانی نشان می دهد که تمام رهبران بزرگ مذهبی و پیامبران برای جلب توجه توده های مردم پیامهای دینی خود را در جهت جانبداری از محرومین اجتماع و تهیدستان اعلام کرده و با این روش ادیان خود را مورد پذیرش مردم قرار داده اند.
این حقیقت تاریخی در زمانی که محمد در شبه جزیره عربستان عنوان پیامبری به خود بست به خوبی مشاهده می شود. در آغاز قرن هفتم میلادی شهر مکه به شکل یک مرکز مهم تجارتی در آمده و مشرکین و بت پرستان عربستان بتدریج از چادر نشینی وارد زندگی شهر نشینی می شدند و محیط اجتماعی شبه جزیره عربستان برای ظهور رهبری که پیام آور حذف فاصله طبقاتی بین ثروتمندان و تهی دستان باشد از هر جهت آماده شده بود. با این وجود مغززدایی تازیهای عربستان از خدایان سنتی آنها و بویژه الله کار ساده و آسانی نبود. از اینرو محمد که از نبوغ رهبری سرشار بود بر آن شد تا به کیفیتی هم بت پرستی را از بین براندازد و هم اینکه عقیده به الله و بویژه الله بزرگتر از سایر بتها را برای تازیها نگهدارد تا بدین وسیله آنها را به برنامه رسالت خود جلب و راضی نماید.
در واقع پیام محمد به همکیشان تازی خود این بود که وی گفت شما بر پایه معتقدات اجدادی خود عقیده دارید که الله بزرگترین خدای شماست، من با این اندیشه گری شما و پرستیدن الله مخالفتی ندارم بلکه انتظارم از شما اینست که با نگهداری معتقدات پیشین خود درباره الله این عقیده را پذیرش کنید که الله خدای یگانه و بیهمتا بوده و بغیر از او خدای دیگری وجود ندارد. من نه با الله شما مخالفتی دارم نه اینکه قصد دارم الله را از شما بگیرم بلکه تنها هدفم آنست که دختران او و سایر بتها را از شمار خدایانی که پرستش می کنید حذف کنم.
(بنات الله)(دخترات الله) بنت در زبان تازی معنی دختر می دهد و جمع آن بنات به معنی دختران می باشد. بنابراین بنات الله به معنی دختران الله را می دهد. دختران الله سه بت مونث لات،عزی،منات بوده که مورد پرستش تازیهای پیش از ظهور محمد و اسلام بوده اند. آیه های19تا21 سوره نجم این سه بت را بنات الله و یا دختران الله نامیده است.
لات نام بت طایفه ثقیف در طائف نزدیک مکه بوده که افراد طایفه قریش و سایر طوایف عرب آنرا مورد پرستش قرار می دادند. نام لات تنها یکبار در آیه19نجم ذکر شده است. بت لات به شکل چهار گوش از سنگ سفید خارا ساخته شده بود.
درباره تاریخچه ایجاد بت لات می گویند در زمانهای پیشین مردی روی سنگی که بت یاد شده از آن ساخته شده بود می نشست و به حاجی های آن زمان جاهلیت که دور خانه کعبه هفت دور طواف می کردند روغن می فروخت و آردهای گندم و جوی آنها را با روغن درهم می آمیخت و به همین سبب به آن مرد نان لات که معنی آمیزنده روغن با آرد می دهد داده بودند. پس از مرگ آن مرد عمربن لحی بنیانگذار طایفه مشهور خزاعه اظهار داشت که آن مرد نمرده بلکه به داخل سنگ فرو رفته است. از اینرو مردم به پرستش ان سنگ که لات نام گرفته بود پرداختند.
گروه دیگری تاریخچه بالا را رد می کنند و عقیده دارند لات نخست در سوریه بنام جرجیتس مورد پرستش قرار می گرفت و آنرا همسر حداد خدای باران می پنداشتند. بعدها پرستش الهه یاد شده از سوریه به عربستان سرایت یافته و تازیها لات را نماد خورشید می دانسته و حتی مشهور است که ابوسفیان پسر عم و برادر رضاعی محمد بن عبدالله بت لات را در جنگ احد با خود به همراه داشته است. الهه لات مانند الهه یونانیDemeter نماد زمین و فروزه بارداری و میوه های آنست و از اینرو مردم به پرستش آن پرداخته اند. زنها برای گرفتن نیازهای خود بدون لباس با بدن لخت در برابر بت لات ظاهر می شدند و به گرد آن طواف می کردند تا بت یاد شده نیازهای آنها را پاسخ گوید.
محمد بن عبدالله پس از پیروزی بر مکه مغیره بن شعبه را که با متولی لات بنام عتاب بن مالک خویشاوندی داشت مامور نابود کردن خانه بت لات نمود و آن خانه به دست وی ویران و نابود گردید. پس از ویران شده بت لات زنهای طایفه ثقیف در سوگ نابودی آن دست به گریه و شیون زدند ولی شداد بن عارض آنها را از این کار بازداشت و به آنها سفارش کرد بجای بت یاد شده به پرستش الله یگانه بپردازند. چندی بعد در محل معبد لات مسجد طایف بنا شد و در محلی که سنگ چهار گوش بت قرار داشت مناره مسجد بنا گردید.
آنچه که از چکیده تاریخچه و شرح چگونگی وجودی بت لات بر می آید آنست که این بت بنام یکی از دختران الله یعنی همان اللهی که امروز مسلمانان با شعار الله اکبر آنرا یاد می کنند بوده و صفت اکبر به معنی بزرگتر که بزودی وارد شرح جزییات آن خواهیم شد به بت لات وابستگی داشته است.
(عزی)عزی که در زبان تازی معنی عظیم و یا قویترین می دهد یکی از بتهای تازیهای پیش از اسلام بوده که آنرا به نام ستاره صبح می نامند. بت عزی در نواحی گوناگون عربستان بوسیله قبایل مختلف پرستش می شده و بویژه در نزد طایفه های غطفان،خزاعه و قریش اهمیتی بسزا داشته تا جایی که ابولهب عموی محمد و چند تن دیگر از طایفه قریش از جمله قصی بن کلاب بن مره بنیانگذار قبیله بنوعبدالعزی بنام عبدالعزی و یا بنده عزی نامیده می شدند.نخستین کسی که بت عزی را مورد پرستش قرار داده ظالم بن اسعد بوده است. مانوگان می نویسد محمد پیش از ادعای پیامبری خود به پرستش بت عزی می پرداخته است.معبد بت عزی در وادی النحله در بالای ذات العرق در سر راه عراق به مکه واقع بوده است. این معبد از چوب اقاقیا ساخته شده و دارای سه قسمت بود. در قسمت اول خود بت در قسمت دوم سنگ مقدس و در قسمت سوم که غبغب نامیده می شد برای بت قربانی می کشتند.
بت عزی در عربستان دارای معابد زیاد بوده و از جمله در تبوک بتکده ای بنام بت عزی وجود داشته است. در زمانی که ابوسفیان با محمد جنگ می کرد سپاهیانش پرچمی با خود حمل می کردند که روی آن چهره بت عزی نقش بسته بود. ابوسفیان در هنگام جنگ فریاد می زد عزی جنگ را به نفع ما پایان خواهد داد نه شما.
منذر چهارم از پادشاهان بنی لخم به عزی سوگند یاد کرده و می گوید منذر سوم چهار صد نقر اسیر را برای عزی قربانی کرده است. محمد بن عبدالله پس از پیروزی بر مکه خالد بن ولید را برای شکستن بت عزی و ویران کردن معبد وی را مامور کرد و وی آنرا نابود کرد.
اعتقاد به عزی تا حدود یکهزار سال پس از انهدام آن باقی ماند و تازیها مانند زمانهای پیشین آنرا می پرستیدند. اعراب پیش از اسلام عقیده داشتند که سرنوشت آنها در اختیار بت عزی است.
(منات) نام بت منات در آیه20نجم به دنبال نامهای لات و عزی آمده است. بت منات پس از بتهای لات و عزی سومین بت توانمند عربستان پیش از ظهور اسلام بوده است. درباره ریشه لغوی این بت زبانشناسان عقیده دارند که نام بت منات از واژه منا به معنی ریختن گرفته شده است. زیرا چون تازیان خون قربانیان خود را بیشتر از سایر بتها نثار بت منات می کردند از اینرو به این بت منات نام دادند. تاریخ نویسان عرب نوشته اند منات نخستین بتی است که عمربن لحی از بلغا به حجاز آورده است. این بت مورد پرستش طایفه های هزیل و خزاعه بوده و در کنار دریا بین مکه و مدینه در ناحیه مشلل قرار داشته و به شکل مجسمه ای از سنگ سیاه بوده است. ابن هشام نوشته است که بت منات مورد پرستش طایفه های اوس و خزرج بوده و ابن العربی از اسحاق روایت کرده است که منات بت طایفه های ازد و بنیعسان بوده است.
گروهی از پژوهشگران تازی عقیده دارند تشریفاتی که در حال حاضر در مراسم حج در منا انجام می گیرد با بت منات پیوند دارد. کلبی نیز روایت کرده است که تشریفات انجام مراسم مذهبی بت منات بیش از سایر بتها بوده است.
در سال هشتم هجری قمری پس از اینکه محمد بر مکه پیروز شد علی بن ابیطالب را مامور ویران کردن پرستشگاه بت منات نمود و وی آنرا نابود کرد. گروهی نیز باور دارند که این کار بوسیله ابوسفیان انجام شده است. سه بت لات عزی منات برای تازیها جنبه و فروزه مادینگی داشته و تشکیل یک زن کامل را می داده که سه دوره از زندگی زنها را در بر می گرفته است. بت عزی جوانی زن را در بر می گرفته بت لات با میانسالگی زنان پیوند داشته و سبب باروری و برکت و سعادت زن می شده و بت منات سالخوردگی و سرانجام مرگ او را رقم می زده است.
(معنی عبارت الله اکبر) هدف از این بخش آنست که با دلیلهای منطقی و همه پذیر نشان دهم که عبارت الله اکبر که از هر عبارت مذهبی بیشتر بوسیله مسلمانان در عبادات روزانه بر زبان جاری است گذشته از پیشینه تاریخی و سنتی حتی از لحاظ معنی واژه نیز دارای مفهوم بت پرستی بوده و از یادبودهای باقی مانده مراسم بت پرستی دوره جاهلیت تازیهای پیش از اسلام و محمد می باشد. برای این منظور نخست به بررسی سرشت وجودی الله و شناسنامه او و نیز چگونگی بتهای بنات الله پرداختیم و اکنون نوبت آن فرا رسیده است که عبارت الله اکبر یعنی شعاری را که شالوده اسلام بر آن پایه ریزی شده از نظر مفهوم واژه مورد بررسی قرار دهیم.
بدیهی است که هرگاه برای این منظور تنها برپایه فرهنگ همگانی مردم به شرح مفهوم عبارت یاد شده بپردازیم مفسران و نویسندگان اسلامی که با تمام وجود کوشش می کنند با توجیهات و تفسیرات ظاهر فریب، به اصول و موازین مسخره و نابخردانه قران و اصول دین اسلام رنگ منطق بزنند می گویند که هدف از واژه اکبر چنین و جنان بوده است ولی ما چند لغت نامه و فرهنگ لغات از مشهورترین و معتبرترین لغت نامه های عربی به عربی انگلیسی به فارسی و فارسی به عربی را گزینش می کنیم تا برپایه نوشته های آنها مفهوم الله اکبر را توجیه نمایم.
لغت نامه دهخدا جلد 39صفحه329 و جلد7صفحه3179، لغت نامه دهخدا از معتبر ترین لغت نامه های فارسی واژه کبیر را از قول لغت نامه های ناظم الاطباء،آنندراج و ترجمان القران جرجانی به بزرگ و کلان ترجمه کرده و واژه اکبر را از قول همان لغت نامه ها بزرگتر معنی کرده است.
فرهنگ فارسی دکتر معین صفحه های328و2894 واژه کبیر را بزرگ کلان و بزرگ قدر و واژه اکبر را بزرگتر و مهمتر معنی کرده است.
بدیهی است لغت نامه اقرب الموارد صفحه1061 پس از ترجمه واژه اکبر به بزرگتر افزوده است الله اکبر من کل کبیر یعنی الله بزرکتر از هر بزرگی است.
چنانچه مشاهده می شود تمام لغت نامه های بالا خواه عربی به عربی فارسی به عربی و یا انگلیسی به عربی همه واژه اکبر را اسم تفصیلی واژه کبیر دانسته و آنرا بزگتر و واژه کبیر را بزرگ ترجمه کرده اند.
اگر افرادی هنوز نتوانسته اند قانع شوند می تواند کتاب قران را باز کنند و به آیه217بقره نگاهی بیاندازند که کلمه کبیر را به بزرگ ترجمه کرده اند و یا 282بقره بازهم کبیر را بزرگ ترجمه کرده اند.
سوره 2و34نساءکبیر را بازهم بزرگ ترجمه کرده اند.البته آیه61 یونس واژه اکبر را بزرگتر ترجمه کرده اند.
به گونه ای که مشاهده می شود در هر یک از آیه های بالا واژه اکبر با مفهوم بزرگتر و کبیر با معنی بزرگ ترجمه شده است. برای مثال آیه219 بقره می گوید: درباره شراب و قمار از تو می پرسند بگو در آنها گناهی(کبیر،بزرگ) است و سودهایی نیز برای مردم دارد ولی گناه آنها(اکبر،بزرگتر) از سود آنهاست...
در تمام آیات بالا و سایر آیه های قران که در آن واژه اکبر به معنی بزرگتر و کبیر به معنی بزرگ ترجمه شده اند جای هیچ شک و تردید باقی نمی گذارد.
اگر نوشته های لغت نامه و فرهنگ های لغت و متون خود قران درست باشد و ما به صحت و اعتبار آنها تکیه کنیم آیا می توانیم بغیر از واژه بزرگتر برای اکبر ترجمه دیگری قایل شویم؟ بدون تردید هیچ فردی نمی تواند آنهمه کتابهای فرهنگ و بویژه خود متون قران را نادیده بگیرد و بگوید اکبر مفهوم دیگری به غیر از بزرگتر دارد. اگر این توجیه واژه ای و منطقی درست باشد و اکبر به غیر از بزرگتر معنی و مفهومی دیگر نداشته باشد باز باید به پرسش پیش بازگردیم . ببینیم در عبارت الله اکبر الله از چه کس و یا چه کسانی بزرگتر است؟؟
پاسخ اینست که الله از بنات الله یعنی دختران خود که سه بت لات عزی و منات هستند بزرگتر است. این چهار بت همه از بتهایی بودند که در خانه کعبه نگهداری می شدند که کلید دار آن پدر بزرگ محمد بن عبدالله بوده است. از دگر سو نباید فراموش کنیم که در داستان غرانیق و یا آیات شیطانی هنگامی که محمد برای جلب نظر قریش و کسب موافقت آنها برای گرایش به اسلام در برابر بنات الله بتهاب لات عزی منات به سجده افتاد و شفاعت آنها را مورد پذیرش قرار داد براستی وجود آنها را به عنوان خدایانی که در زندگی و سرنوشت تازیها نقشی موثر دارند مورد تایید قرار داده است. درست است که بعدها محمد دستور داد بتهای یاد شده را نابود کردند ولی این کار پس از زمانی که محمد به سبب جده کردن به بنات الله مورد سرزنش نزدیکانش قرار گرفت انجام گردید. به هر حال بدیهی است که عبارت الله اکبر یعنی الله بزرگتر از سایر بتها از مراسم زمان جاهلیت و بت پرستی تازیها وارد اذان و نماز و سایر دعاهای مسلمانان گردید.
محمد برای جلب نظر تازیهایی که نسل ها به بت پرستی عادت کرده بودند ریشه و نهاد بت پرستی را با استوار کردن عبارت الله اکبر به معنی الله بزرگتر از سایر بتها برای تازیان بت پرست و مشرک نگهداری کرد و از اینرو آنها دیگر دلیلی نمی دیدند با رسالت پیامبری او مخالفت کنند. محمد بن عبدالله با این شیوه یعنی نگهداری عبارت الله اکبر در واقع دو هدف را با ک تیر نشان قرار داد. از یک جهت با نگهداری عبارت الله اکبر به تازیان عربستان وانمود کرد که الله او همان بت بزرگتری است که همیشه تا آن زمان مورد پرستش تازیان بوده و از دگر سو به کلیمی ها و مسیحی هایی که قصد داشتند آنها را به دین الام در بیاورد اظهار داشت که الله او همان خدایی است که در تورات و انجیل ذکر شده و موسی و عیسی را پیش از او به پیامبری برگزیده و بنابراین الله او همان خدای ذکر شده در کتب دینی آنهاست.
هنگامی که افراد مردم اصول و معتقدات دینی خود را از پدر و مادر به ارث می برند و باورهای دینی به جای توجیه عقلی، مکانیسم احساسی و هیجانی در کیفیت مغزی و شعوری آنها پیدا می کند آنوقت حالتی را به وجود می آورد که امروز در حدود یک میلیاردوپانصد میلیون نفر مسلمان با آن شرطی شده اند. آیا تا کنون هیچ مسلمانی از خود و یا از مرشدان مذهبی پرسش کرده است که چرا باید مهمترین شعار دینی مسلمانان الله اکبر باشد و آیا الله از چه کسی بزرگتر می باشد؟؟مسلمانان جهان هر روز دهها مرتبه وقت و بی وقت نیرو و عمر خود را برای ذکر وردی که نشان از بت پرستی تازیهای 1400سال پیش شبه جزیره عربستان دارد تلف می سازند و هیچگاه تا کنون از خود نپرسیده اند چرا الله اکبر؟؟ چرا الله بزرگتر؟؟ اگر الله بزرگتر است آیا بزرگتر از چه کسانی است؟؟ و اگر الله بزرگترانی نیز دارم پس چه کسی است؟؟ پرسش جالب دیگر در این بث آنست که با توجه به اینکه الله اکبر صفت عالی واژه کبیر بوده و مفهوم بزرگترین دارد معلوم نیست چرا محمد به جای الله اکبر دست کم از عبارت الله اکبر به مفهوم الله بزرگترین بهره نگرفت؟پاسخ آنست که بت الله بزرگتر از بتهای سه گانه دختران خود لات عزی منات بوده است و هر کس به این ورد ایمان داشته باشد به راستی به وجود سه بت دیگر لات عزی منات نیز اعتقاد و ایمان دارد.

هیچ نظری موجود نیست: